EFFECTIVENESS OF CLAY PLASTICINE PLAY THERAPY ON FINE MOTOR DEVELOPMENT IN CHILDREN

erlina suci astuti

Abstract


Fine motor development in children aged 3-5 years is very fundamental for the next child's life. Periods like this are the first basic period in developing potential, attitudes, skills and creativity. The preliminary study conducted on June 6-24 2022 at Pelita Hati Malang PAUD aims to find out how much influence it has on the fine motor development of children by using the plasticine clay method. This research method is a quantitative experimental research with a quasi-experimental research method with a pre-test and post-test research design with control group design. The sampling technique uses a simple random sampling technique. Sampling consisted of 30 respondents divided into 2 groups, namely the treatment and control groups. Data analysis used the Wilcoxon test and the Man Whitney test. The statistical test results showed Asymp.Sig (2-tailed) of 0.035 <0.05. It can be concluded that the difference in results between the treatment group and the control group. Because there is a significant difference, it can be said that there is an influence in the use of clay plasticine playing methods on children's fine motor development. Some suggestions that can be recommended are the development of Human Resources (HR) through changes in planning in learning and selecting learning methods so that in delivery. All aim so that effectiveness can be realized in the development of children's fine motor skills.

Keywords


Motivation, Work Environment, Employee Performance

Full Text:

PDF

References


Agustina, A. (2013). Pengaruh Aktivitas Ritmik Terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Taman Kanak-kanak. Jakarta: UPI.

Andriana, D. (2011). Tumbuh Kembang dan terapi bermain pada anak. Jakarta: Salemba.

Aniek, W. (2016). Penggunaan Clay Therapy Dalam Program bimbingan Untuk Peserta Didik tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Fokus Konseling, 69.

Desmita. (2009). Psikologi perkembangan. Bandung: PT. Remaja Rosda karya.

Hasnida. (2014). Analisa Kebutuhan Anak Usia Dini. Jakarta: Luxima.

hurlock. (2002). Psikologi Perkembangan (edisi ke lima ed.). Jakarta: Erlangga.

ismail, & Andang. (2006). Education Games menjadi cerdas dan ceria dengan permainan edukatif. Yogyakarta: Pilar Media.

Lusiana, Ardisal, & Kasiyati. (2014). Efektifitas Bermain Play Dough Untuk Meningkatkan Motorik Halus Dalam Memegang Alat Tulis Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 3, 429.

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa. Jakarta: Kencana.

Novaislam, S. (2012). Pengaruh Bermain Menggunting, Menempelterhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Tk Abustanul Athfal Aisyiyah Karangasem Tahun ajaran 2011/2012. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Nurmeita, T. W. (2013). Peningkatan aktivitas dan Hasil Belajar melalui Penggunaan Media Clay Materi Berkarya Relief Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Karangsentul Purbalingga. Universitas Negeri Semarang. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Sari, D. P. (2013). Pengaruh Bermain Plastisin Terhadap Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Diinjau dari Bermain Secara Individu dan Kelompok. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan, 2(219).

Somantri, S. (2006). Psikologi Anak luar Biasa. Bandung: PT. Refika Aditama.

Suherman, W. S. (2017). Pengembangan Majeda Berbasis Dolanan Anak Untuk Mengoptimalkan Tumbuh Kembang Siswa Taman Kanak-Kanak: Cakrawala Pendidikan. Cakrawala Pendidikan Th.XXXVI, (pp. 220-221).

Sujiono, Y. N. (2017). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT. Indeks.

Sunardi, & Sunaryo. (2007). Intervensi Dini Anak Berkebutuhan Khusus ABK Pendidikan Inklusi Inklusif Difabel Sunardi Sunaryo KGB. Jakarta: Kemendikbud.

Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini”Stimulasi Dan Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana.

Susanto, A. (2015). Bimbingan Konseling di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Kencana.

Susanto, A. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini Konsep dan Teori. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Suyadi. (2010). Psikologi Belajar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: PT. Pustaka Insan Madani.

Undang-undang SISDIKNAS (Sistem Pendidikan Nasional). (2003). Pendidikan Anak Usia Dini Pasal 01. Jakarta: Sinar Grafika.

Veskariyanti, G. (2008). 12 Terapi Autis Paling Efektif & Hemat untuk Autisme, Hiperaktif dan Retardasi Mental. Yogyakarta: Pustaka Anggrek.

Wirastania, A. (2016). Penggunaan Clay Therapy Dalam Program Bimbingan Untuk Peserta Didiktingkat Sekolah Dasar. Jurnal Fokus Konseling, 1, 68-69. Wahyuni, N. T., & Priani, I. (2019). PENGARUH TERAPI BERMAIN PLASTISIN TERHADAP PERKEMBANGAN MOTORIK HALUS PADA ANAK PRA SEKOLAH. Jurnal Kesehatan, 10(1), 59-65.

Andriana, Dian. Tumbuh kembang & terapi bermain pada anak. Jakarta:Salemba medika;2011

Kemenkes. 16 persen balita di Indonesia alami gangguan kerkembangan Saraf; 2016

Riskesdas. Hasil utama Riskesdas 2018. Kementrian Kesehatan Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan;2018 Feminin, K., & Pusari, R. W. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus pada AUD melalui Kegiatan Bermain Konstruksi Plastisin Bentuk Huruf Kelompok B RA Taqwal Ilah Semarang Tahun Ajaran 2015/2016. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1). Rifdiastuty, D. E., Alfiyanti, D., & Purnomo, E. (2015). PENGARUH CLAY THERAPY TERHADAP PERKEMBANGAN MOTORIK HALUS PADA ANAK PRASEKOLAH USIA 4-5 TAHUN DI TK MEKARSARI KENDAL. Karya Ilmiah. Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan anak. Erlangga.

Ilmiyati, Ilmu Pendidikan Anak, (Pekanbaru: Adefa Grafika,2015). Hal.12




DOI: http://dx.doi.org/10.36053/ijohcm.v3i2.42

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Health Care Management

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

RJI Main
logo

RJI Main logo

STIKes Kepanjen, Malang, East Java, Indonesia

Editorial Office:

Jl. Trunojoyo No.16, Krajan, Panggungrejo, Kec. Kepanjen, Malang, East Java 65163

Phone: (0341) 397644


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.